Posted on Jun 4, 2014

Als ze bij die ene super tot nog meer recepten online besluiten, gaat een andere daar nog een keertje overheen en daarna die andere ook. En intussen zijn hun sites onderling inwisselbaar. Bij veel foodmerken is het niet veel anders. Maar het gaat bij contentmarketing niet om meer verhalen van hetzelfde, maar om dezelfde verhalen anders vertellen. Bart van Olphen van Fish Tales leert je hoe.

‘The shortest cooking show on earth’. Zo zoemde het over het net. Een kookprogramma van 15 seconden op Instagram; langer mag het op dat social platform ook niet duren. Hoeft ook niet als je naar de filmpjes van Bart van Olphen van Fish Tales kijkt.

Zijn recepten van moules marinière, pasta met kokkels, en rode mul en papillote zijn simpel en eenvoudig, zijn instructies minimaal. Dan staat hij à la Keith Floyd met een mobiele keuken op een waggelend schip, dan tot zijn enkels met een kachel op het Wad. Om mensen te leren hoe ze vis moeten bereiden, en hoe makkelijk en lekker dat is.

Eerder werkte Van Olphen in Parijs in topnotch restaurants als kok, en had hij in ons land een viswinkel waar hij duurzame vis verkocht. Die redde het niet. Nu probeert hij met voorverpakte duurzame vis de super te veroveren. Onder de naam Fish Tales online te koop bij onder meer Albert Heijn.

Alle producten dragen de naam van de visser. Ali uit Mandhoo op de Malediven vangt aan een visvriendelijke hengel skipjack tonijn in de Indische Oceaan. Verkocht als Ali’s tonijn in de smaken in water en in zonnebloemolie. De haring van Frank uit Flensburg, Duitsland gaat verpakt door het leven als Frank’s haring in tomaat & basilicum. Maxine uit Alakanuk (Alaska) haalt uit haar netten keta zalm, voor Maxine’s gravid lax met mosterddille saus en Maxine’s zalm met salsa verder van dragon en peterselie.

Zo heeft Van Olphen een troepenmacht van tien vissers onder zijn hoede, verspreid over de hele wereld, waar hij met camera en microfoon af en toe eens langs wipt.

“De kookfilmpjes kosten gemiddeld zo’n 350 euro per stuk, en nee, een duidelijke lijn zit er nog niet in. We nemen ze in een setting achter elkaar op met een Canon 7D-fotocamera waarmee je ook prima in bioscoopkwaliteit kunt filmen. Steeds shots van 3 tot 2 seconden en dat dan vijf keer. Met vier Instagram-video’s op het Wad waren we hele dag bezig, en dat moest snel af en toe met dat wassende water.”

Op Fish-tales.com vertelt hij verhalen over de vissers. Met als sidekicks Twitter, Facebook, YouTube en Instagram. “Ik wil de verhalen vertellen over de levens en levenswijze van duurzame vissers. We moeten hun ondersteunen, omdat zij ervoor zorgen dat de oceanen straks niet leeg gevist zijn. Ik kook met hun producten en zorg ervoor dat hun verhalen worden doorverteld.”

Dat lukt heel aardig. Op Instagram staan 29 filmpjes, nu al goed voor bijna 44.000 volgers. Intussen lopen onderhandelingen met een Amerikaanse filmmaatschappij over een televisieserie over duurzame visserij, en het is nog even wachten voordat de Fish Tales-producten ook in Amerikaanse supers op het schap liggen. En nee, het zal beslist niet lang duren voordat grote foodmerken en supermarkten met eigen minikookprogramma’s met nog meer recepten komen. Want zo gaat dat. Als je zelf niet creatief bent, ga je gewoon voor meer meer meer. Het is makkelijker best practices te kopiëren in plaats van zelf zelf the next practice te zijn.