Posted on Apr 26, 2013

Veel producten zijn saai. Utiliteiten. Zonder onderscheid. Het enige wat je eraan toe kunt voegen, zijn extra services of verhalen. En dat laatste doet IKEA.

Je gaat samenwonen. Voor het eerst op kamers. Jullie krijgen een kindje of gaan verloven. Levens en situaties veranderen. En dat vraag soms om een ander bed.

Dit idee vormt het uitgangspunt van een campagne van IKEA die loopt van 1 april tot en met 28 mei.

Eenderde van ons leven liggen we te slapen, en er zijn ook genoeg andere redenen om af en toe je bed te visiteren. Maar voor een nieuwe matras -zeker, die moet lekker liggen- willen we eigenlijk niet teveel betalen. De aanschaf is prijs gedreven. Waar je die uiteindelijk koopt, maakt niet zoveel uit. Tenzij je dus wel flink je portemonnee wilt trekken voor een Hästens, Kokomat of Jenssen. Matrassen met een verhaal ook, en die hebben die 13 uit een dozijn matrassen niet.

IKEA wilde daarom zijn 13 uit een dozijn matrassen van eenpersoons tot kingsize letterlijk gaan laden. Met verhalen. Via de campagne ‘Zeg het met een bed’.

Voor de campagne heeft de blauwgele meubelreus een speciale site gelanceerd waarop je -als je in Zweden woont- kort je digitale boodschap op een bed kunt borduren. Met het verhaal achter die boodschap. Een jury kiest wekelijks welk bed ook echt dat borduursel krijgt. Vanzelfsprekend wordt dat afgeleverd en je verhaal verfilmd als dat een hoog doorvertelgehalte heeft.

Zoals het verhaal over MY uit Stockholm. Zij borduurde ‘Jag är här i dig ocksä’ in een eenpersoonmatras. Oftewel: ‘Ik hou ook van jou’.

Het verhaal van My, ach, kijk zelf maar. Elke keer als ik naar het filmpje kijk, word ik blij.

Hoe maak je van een utiliteitsproduct een product met een verhaal. Door dat persoonlijk te maken. Door dat te laten leven. Door dat te voeren met storytelling.