Posted on Apr 22, 2013

Merken worden uitgevers. Bij het financieel adviesbureau ConQuaestor zijn ze dat al. Met 60 medewerkers die voor verschillende (online) media en het eigen digitale kennisplatform tientallen artikelen en opiniestukken schrijven.

 

Veertig artikelen liggen bij ConQuaestor klaar voor publicatie. Tien elke maand voor het eigen digitale kennisplatform f.inc. Andere zijn geschreven als opiniestuk voor het Financieel Dagblad dan wel als redactionele bijdrage voor Financieel Management, Treasury.nl of andere relevant media.

 

Ronald Fabbro, manager marketing en communicatie van het financieel adviesbureau: “Alle artikelen worden in huis geschreven door zo’n 60 medewerkers; 15% van hen schrijft. En ik hoef hen daarvoor echt niet te motiveren. Het zijn allemaal vakmensen die de passie voor hun vak graag willen delen. Terwijl ze weten dat hun verhaal kan worden afgekeurd; alle artikelen laten we beoordelen door een externe redacteur met veel kennis van financiële zaken en pr.”

 

60 medewerkers die artikelen voor je bedrijf schrijven. Waarom zou je dat als bedrijf niet doen. Fabbro: “Je specialisten zijn als geen ander op de hoogte van trends en wat er speelt bij klanten. Gebruik hun kennis, vooral als ze het leuk vinden verhalen te schrijven.”

 

Conquaestor was ooit onderdeel van PWC dat in 2002 besloot zijn advies- en accountancy/audit tak uit elkaar te halen. Dit naar aanleiding van het Enron-schandaal. Want weet je het nog? De huisaccountant van het energieconcern had een jaarrekening goedgekeurd terwijl er overduidelijk van alles niet klopte dat was weggemoffeld met allerlei constructies die waren bedacht door de consultancytak van diezelfde accountant. En om het nog mooier te maken. Een groot deel van de administratie was ook nog eens door die huisaccountant vernietigd. De naam van deze creatieve boekhouder: Arthur Andersen.

 

De voormalige consultancypoot van PWC kwam terecht bij IBM, maar daar voelden de oud PWC-ers zich niet thuis. Dus besloten ze op 1 april 2004 tot een management buy-out en de oprichting van Conquaestor dat schatbewaarder betekent.

 

Geen makkelijke naam. Zie Conquaestor maar eens goed en foutloos te schrijven ook: “We vonden dat een naam zingeving moest hebben, betekenisvol moet zijn. En dat is wie we zijn: een hoogwaardige consultancy op het gebied van financieel beheer. Mastering finance. Oftewel, de schat bewaren. Want financiën raken de hele bedrijfsvoering. Vandaar ook onze intercyclische aanpak. Kostenbesparing op het gebied van ICT treffen immers meer dan alleen die afdeling.”

 

Vanaf de start positioneerde het bedrijf zich niet als een nieuwkomer. Conquaestor vestigde zich in het financiële hart van Amsterdam langs de zuidelijke ringweg in de nieuwe Vinoly-toren. Een bord met de aankondiging van hun komst bleef maanden aan de A10-kant hangen. Alsof de hele toren van het bedrijf was.

 

Conquaestor wilde het vanaf de start anders doen dan hun concurrenten. Nodig dat onderscheid. Want: “Ons land kent de hoogste consultancydichtheid ter wereld.

 

Het magazine f.inc (Finance Incorporated) was zo’n onderscheid. Het blad verscheen zes keer paar in een oplage van 5000 exemplaren, een aantal dat al rap verdubbelde. Verstuurd aan relaties en ook medewerkers kregen steeds twee exemplaren mee die ze bij prospect konden achterlaten. In het tijdschrift ging het nadrukkelijk niet over Conquaestor zelf. Wel kwam in alle artikelen de specifieke dienstverlening van het bedrijf naar voren.

 

In 2011 veranderde f.inc in een online platform met intussen jaarlijks 30.000 bezoekers. Eens per twee maanden verstuurt het bedrijf een nieuwsbrief met de laatste artikelen naar relaties. “Voor organisaties uit de publieke en profit sector heeft die een andere inhoud dan voor financiële dienstverleners.”

 

Ook journalisten weten ConQuaestor steeds beter te vinden. Fabbro: “Een redacteur van een dagblad of magazine is bezig met een serie over kostenbesparing in de zorg, en die komt via een artikel in het FD of dat hij heeft gelezen op f.inc bij ons en onze specialisten uit. Aldus zijn we maandelijks gemiddeld 10 dagen in het nieuws. Al onze redactionele medewerkers vinden dat prachtig, hun quote in een krant of tijdschrift.”

 

De artikelen van het online platform worden steeds meer verweven door de homepage van ConQuaestor, waar ze op die site nu nog een eigen kader hebben. Fabbro: “Onze corporate website wordt content-driven. Doorspekt met artikelen, events en You-Tube films. Je leest vaak dat merken zelf uitgever worden. Wij zijn het al.”