Wacht nou eens even. Kijk naar dat woord: customer journey. Bestaat zo’n klantenreis eigenlijk wel.
Bij een reis heb je altijd een eindbestemming. Je vliegt naar Barcelona. Rijdt naar die leuke gîte in Grignan. Of je maakt een wereldreis die altijd een begin- en eindbestemming heeft, wat je tussendoor ook allemaal uitspookt. Want wat je ter plekke doet, bekijk je ter plekke. En hoe je van Amsterdam naar Grignan rijdt, ja, dat weet je ook niet direct. Dat kan rapido over de Route du Soleil. Maar misschien besluit je onderweg toch voor een paar honderd kilometers Bison Futé (Bis) en toch wel te stoppen bij dat restaurant dat je vanaf een berghelling te aanlokkelijk staat aan te staren.
Een klant weet vaak helemaal niet hoe zijn customer journey eruit ziet. Kijk naar jezelf. Je staat in de supermarkt en besluit pas bij de groenten- en vleesafdeling wat je wilt eten. Afhankelijk van de prijs, het aanbod en het water dat in je mond gaat lopen. En ook al heb je thuis alle ingrediënten voor lasagne op papier geschreven, wanneer er ineens toch weer geen Pecorino is, kan je toch besluiten te kiezen voor citroenaardappeltjes uit de oven, met een geroosterde venkel en een paar bioworstjes. Of koop je niks.
Geldt ook op een beurs. Op weg naar een afspraak kun je ineens worden aangetrokken door een beursstand, waar je een flinke tijd blijft hangen en misschien zelfs wel een deal sluit. Of andersom: ga je met veel koopdrift naar binnen en komt van die aankoop niks terecht.
Ook vrouwen zullen dit herkennen. Je gaat naar de stad om een nieuw jurkje te kopen en je komt thuis met een paar nieuwe schoenen. Gewoon even funshoppen. Je weet niet wat je gaat kopen, maar je weet bijna zeker dat je met iets thuiskomt.
Nee, die customer journey bestaat niet.
Paul Bowles schrijft in het schitterende The Sheltering Sky: “Whereas the tourist generally hurries back home at the end of a few weeks or months, the traveler belonging no more to one place than to the next, moves slowly over periods of years, from one part of the earth to another. Indeed, he would have found it difficult to tell, among the many places he had lived, precisely where it was he had felt most at home.” Lijkt een beetje op de woorden van reisauteur Paul Theroux: “Tourists do not know where they’ve been, travelers do not know where they’re going.”
Reiziger weten niet waar ze heen gaan. Bewegen ‘slowly over periods of years, from one part of the earth to another.’
Ook een customer journey loopt niet via een duidelijke route. Kent geen duidelijke eindbestemming. Simpelweg, omdat een klant niet direct weet waar hij heen gaat. Zijn journey heeft geen duidelijk begin en kent al helemaal geen welomschreven einde.
Hij tast onderweg een weinig onwennig in het donker. Struikelt dan misschien ook over jouw bedrijf, want nee, hij heeft je niet gezien want hij is niet direct op weg naar jou. En verdorie, nu heeft hij nog een blauwe plek ook.
Probeer te voorkomen dat hij over jou struikelt en foeterend, ook nog eens met een scheur in zijn broek, verder loopt. Heel simpel, door een licht op te steken. Zodat hij ziet waar hij zelf is en waarom hij jou nodig hebben. Al was het enkel om niet opnieuw te struikelen. En ervoor te zorgen dat niet nog meer mogelijke klanten foeterend over je heen tuimelen.
Concentreer je daarom bij het uitwerken van je contentmarketingstrategie niet teveel op de customer journey van mogelijke klanten. Het kan best zijn dat klanten alle hoogtepunten van de reis, die jij zo zorgvuldig voor hen op weg naar jou hebt uitgestippeld, heeft overgeslagen. En jou buiten platgebaande paden heeft gevonden.
Een customer journey bestaat pas achteraf. Dan pas kun je de route die een klant heeft afgelegd in kaart brengen. Maar om die als leidraad voor het strikken van nieuwe klanten aan te houden, hmm, dat lijkt mij onverstandig. Klanten zijn geen toeristen die met een all-in pakket in een vliegtuig stappen om na twee weken strand/zwembad weer snel naar huis te gaan.
Klanten zijn reizigers.
Hallo Cor,
Deze kort door de bocht blog is toch aardig… kort door de bocht.
Een customer journey heeft wel degelijk een einde, namelijk een aanschaf van een dienst of product. En dat die aanschaf dan weer het startpunt is van een volgende reis, tsja..
Een duidelijke route is zeker niet altijd aanwezig, een vergelijkbaar (reis-) patroon vaak wel. Zorgen dat de klant op de juiste momenten op de juiste manier “in contact” in aanraking komt met jou, daar draait het in een goede customer journey om.
En de juiste reis kun je natuurlijk ook nog eens “sturen” met je content. http://www.youtube.com/watch?v=BjueOXCy3OM
Ik snap je waarschuwing, maar een beetje kort door de bocht, mijn inziens.
Boeiende blog, Cor. Zit zeker een kern van onzekerheid in die customer journey. Maar ik ben het met Ebo eens. Klantreis bestaat zeker; je doorloopt altijd bepaalde fases, maar de weg is inderdaad aan grillen en spontane routewijzigingen onderhevig. Als merk moet je een baken zijn, altijd zichtbaar op de wegen die bij jou passen. Of dat nu route de soleil is of een nationale weg. En: of een klant nou ingrediënten voor lasagne of citroenaardappeltjes koopt, maakt niet uit. Is beide een aankoop in jouw winkel
Ebo dank voor je snelle reactie. Je was me net even voor. Zie ook ietsje aanpassingen tekst. Aankoop als eindbestemming, ja, treffend gevonden. Maar een reis hoeft mijns inziens niet tot een aankoop te leiden. Hoe vaak ga je niet met een koopgedachte op pad, terwijl je niks koopt. En wellicht ook dat je nimmer tot aankoop van dat product van dat merk besluit.
Hoi Lobke, dank voor je reactie. Volgens mij is dat precies wat ik zeg. Een baken. Dat licht aandoen en aanhouden om dat die reis zelf onzeker is. Maar een customer journey hoeft lang niet altijd te zorgen voor een aankoop. Die premisse deel ik niet. Zoals je ook hebt kunnen lezen.
Ben het niet met je eens Cor.
Het feit dat een reis niet altijd tot aankoop leidt, betekent niet dat geen reis in een aankoop eindigt. Integendeel!
De mate van journey hangt wat mij betreft helemaal af van de betrokkenheid bij de aankoop. Hoe hoger die is, hoe meer er sprake zal zijn van een meer voorspelbare customer journey.
In de zin dat men zich gaat oriënteren, proberen, navragen, vergelijken etc.. Als merk moet je dus vindbaar zijn met de juiste content op het juiste moment.
Zeker in de reisbranche! Sommigen gaan nog naar een reisbureau, maar verreweg het grootste gedeelte begint in Google. Daar moet je dus vindbaar zijn. Met de juiste zoekwoorden (=content). Vervolgens zorgen voor relevante landingspagina’s (met goede content) en met overtuigend reviews (content) van de andere reizigers. Aanjagen kan natuurlijk ook met allerhande mooie (video)content via diverse (social) media kanalen.
Zeker, veel dingen kan je niet voorspellen en er zijn altijd uitzonderingen. Maar profiteer van hetgeen je wel kan voorspellen, houd daar als merk rekening mee en ontwikkel content voor de diverse fasen (want of sommigen die nu overslaan maakt niet uit)
Hoi Olchert,
Ik lees juist dat we het eens zijn. Natuurlijk moet je vindbaar zijn met content. Ik zeg niks anders. Blijf erbij overigens dat een customer journey niet tot een aankoop hoeft te leiden. Bij mij is dat in ieder geval meer dan eens voor gekomen, en ik kan me niet voorstellen dat ik bijzonder ben op dat gebied.
@Cor
Volgens mij zeg je in je titel: De customer journey bestaat niet.
Ik zeg van wel.
Ik zeg niet dat elke journey tot een aankoop leidt want er zijn vele redenen dat mensen ergens in de journey afhaken.
Maar hij is er wel degelijk.
Zorg dus dat die voor jou inzichtelijk is en je potentiële) klanten op een of op een of andere manier en op bepaald moment kan beïnvloeden.
Zodat het WEL tot een aankoop leidt
Hele interessante stelling. Ik ben er in ieder geval zeker van dat je bij voldoende data en interactie goed kunt anticiperen op behoefte aan extra informatie of argumenten, om uiteindelijk dichter naar de CTA of het winkelmandje te komen.
Hier een onderzoek van McKinsey waarin word gesteld dat de customer journey t.o.v. losse touchpoints leiden tot meer business resultaat. 36% hogere klanttevredenheid, 28% meer bereidheid om het merk aan te bevelen, 33% minder kans op overstappen naar een andere leverancier en 19% meer bereidheid om klant te blijven / te vernieuwen.
http://www.slideshare.net/McK_CMSOForum/customer-experience-journey-webinar-v10-091713
Dank je Ayman. Graag ook verwijs ik je naar Frankwatching waar ik nadien dit verhaal heb gepost: http://www.frankwatching.com/archive/2013/10/05/de-customer-journey-bestaat-niet/