Posted on Mar 17, 2013

Ik was recent uitgenodigd om een vastgelopen toeristische campagne vlot te trekken. Dat mocht ik doen met een flink aantal ondernemers uit de buurt. Om ideeën los te maken om hun betrokkenheid bij de campagne nog meer te vergroten.

 

In mijn laptop de Tsjee Brainstorm, een presentatie en tal van voorbeelden om alle aanwezigen te prikkelen en inspireren. Contentvoorbeelden met impact waaronder de Storymap App waarvan ik het vreemd vind dat die niet gewoon Storymapp heet.

 

Op die Storymap App vind je ruim 80 verhalen over de stad Dublin. Gewone verhalen van gewone Dubliners die opgroeiden in de wijk of straat waar je loopt. Of over een kroeg, sauna of historisch gebouw waar je voor staat.

 

Er zijn ook verhalen van en over bekende Dubliners. Geschiedenissen over locale boeven en helden, en bekende schrijvers. Maar het is vooral genieten van de uit-het-leven-gegrepen anekdotes, grappig, romantisch en soms tragisch.

 

Prachtig is het verhaal van Maureen die werkte achter de bar van het Olympic Theatre. In die jaren was het voor getrouwde vrouwen verboden om te werken, en Maureen had maar liefst acht kinderen die zij overdag op verschillende plekken in het theater verstopte.

 

De app ‘loopt’ op Google Map en is het idee van twee filmmakers die de negatieve verhalen over Ierland en Dublin in bijzonder zat waren. Voor wie het heeft gemist: ook Ierland heeft een dipje. Zou kampen met een leegloop, depressie en andere narigheid. Maar de stad is echt hetzelfde gebleven, is de boodschap van de app. Zonder dat ook maar ergens een vleugje citymarketing hangt.

 

Ierland is een land van verhalen. Een land van vertellers. De Storymap App past als geen ander in die traditie en is een tintelfraai idee om een stad te verlevendigen, en de Ierse storytellingtraditie op moderne manier voort te zetten. Veel toeristische organisaties kunnen veel van de app leren.

 

Voor de verhalen hoef je trouwens niet naar Dublin af te zakken. Je kunt ze ook thuis beluisteren en bekijken. Storymap App is de Ierse pub in je hand. Volg ook het Facebook en Twitter account. Op het Youtube-kanaal zijn alle films verzameld.