Posted on Apr 16, 2013

‘The wheels of the paper mill no longer turn, yet the lullaby of Mölndal River may still be heard. Representing a chapter of Swedish industrial history, Mölndal Mill is a unique residence. No more than a stone’s throw away is the city’s communication hub.’

 

 

Dat klinkt als een leuk hotel om te slapen. Net zoals deze room with a view: ‘Fit for a king, the hilltop accommodation of Kungshöjd lies just inside the old city wall and enjoys a palatial view across the water. The area is bubbling with life and just around the corner is a first-class shopping district.’

 

 

Maar het zijn geen leuke plekken om te overnachten, sterker, je wilt er liever helemaal niet slapen. Want dat o zo fijne wiegeliedje van de Mölndal-rivier hoor je vanaf een sompige matras die ligt onder een lekkende wasbak op een kille tegelvloer. En het uitzicht vanaf de Kungshöjd mag dan geweldig zijn, maar dat is je vrieskoude open lucht bedstede toch echt niet.

 

 

De ruim 3400 daklozen in Gothenburg (eenzesde van het totaal in het land) hebben evenwel geen andere plek om te slapen. En niemand in de stad die dat iets schijnt te interesseren. Vooral omdat veel inwoners denken dat hun thuisloze stadsgenoten een drank- of drugsprobleem hebben, merkten ze bij het bureau Forsman & Bodenfors dat al een aantal jaren de kalender maakt voor Faktum, de lokale daklozenkrant.

 

 

Hoogste tijd om het ‘daklozenthema’ op de agenda te zetten. Besloten ze. Met foto’s van tien plekken waar thuis- en daklozen geregeld slapen, alle omschreven als luxe hotelkamer met bijpassende flashy fotografie. Alle kamers van het Faktum Hotel, vernoemd naar de daklozenkrant, zijn te boeken -niet vergeten zelf lakens, kussens en matras mee te nemen- voor 100 Zweedse kronen (plusminus 15 dollar) per nacht. Voor jezelf of voor een vriend.

Voor dat geld kreeg je thuis de kalender toegestuurd. De kamers proberen, jazeker, dat mocht ook. Beter, misschien toch maar thuisblijven. Want de winters kunnen koud zijn in Zweden, merkte een vrouw die een van de kamers van het Faktum Hotel probeerde en na vier uur bibberend naar haar eigen warme stulpje terug keerde.

 

 

Resultaat: 14.000 verkochte kalenders, 6000 meer dan de voorgaande jaren. Tal van internationale (reis)sites schreven over het hotel. De BBC kwam langs met camera’s en ineens ook werd de lokale politiek wakker, want ja, zo gaat dat als ineens grote buitenlandse zenders interesse tonen.

 

 

Wat je met impactvolle content al niet kunt bewerkstelligen.